Informacje

Informacje

Moto rady Autokliniki - wyważanie kół

Jesień zadomowiła się na dobre i wielu kierowców myśli już o sezonowym serwisie opon czy kół, czyli zamianie opon letnich na zimowe. Przy tej okazji powinniśmy pamiętać o jeszcze jednej czynności – o wyważeniu kół. Pół biedy, jeśli wymieniamy opony w serwisie, gdyż tam po każdej zmianie, koło jest wyważane. Coraz większa liczba posiadaczy samochodów ma jednak komplety kół z oponami letnimi oraz zimowymi i przekłada je samodzielnie. Jeśli już takie komplety mamy, to jest prościej i taniej. Pod warunkiem, że przy zmianie pamiętamy o wyważeniu kół, a to możemy tylko zrobić w zakładzie posiadającym wyważarkę.

Zapyta ktoś, czemu to służy? Przypomnę, że wyważanie, to proces rozkładania mas wokół osi obrotu kół. Nieprawidłowe rozłożenie ciężarów w kole może wynikać ze złej jakości opon i felg, nieprawidłowym ułożenie opony i felgi względem siebie, niedokładnym osadzeniu i umocowaniu na piaście, źle wyważonych bębnów lub tarcz hamulcowych na skutek zużycia, nierównomiernym zużyciu opony (np. nierównomierne starcie bieżnika), czy zużyciu amortyzatora lub odkształceniu felgi. Źle wyważone koła wpływają negatywnie na jazdę samochodem, skutkiem czego szybciej zużywają się nie tylko opony, ale i amortyzatory, łożyska czy drążki kierownicze, obniża się komfort prowadzenia samochodu, wydłuża się droga hamowania, maleje przyczepność opon.

Rozpoznanie źle wyważonych kół jest proste i możemy je rozpoznać po drganiu całego nadwozia, a przy źle wyważonych tylnych kołach wrażeniu zarzucania tyłu pojazdu przy ostrych zakrętach), drganie kierownicy (złe wyważenie przednich kół), nierównomiernym zużyciu bieżnika, oraz charakterystycznych szumach podczas jazdy.

Jak już wspomniałem, koła należy wyważać w serwisach przy użyciu wyważarki, która określa miejsca, gdzie należy zamontować ciężarek równoważący. Sami sposobem domowym tego nie zrobimy.

I jeszcze jedno: jak często wyważać koła” w swoim aucie?

  1. Przy każdym zdjęciu opony z felgi (zakładanie ogumienia zawsze powinno iść w parze z wyważaniem).
  2. Po przejechaniu 5000 km – po takim przebiegu lepiej odwiedzić wulkanizatora, aby sprawdzić czy z kołami jest wszystko w porządku.
  3. Po udziale w wypadku drogowym lub kolizji.
  4. Po uderzenie w przeszkodę lub wpadnięciu w większą dziurę.
  5. Po dłuższej jazda po wyboistych nawierzchniach lub w trudnych warunkach (głębokie błoto lub śnieg).

Jerzy Paja

Śledź nas

Social & newsletter

Logo stopka

© 2020 © Wszelkie prawa zastrzeżone

Search